Forfatter Emne: Dagsprogram for sesshin  (Læst 139 gange)

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
Dagsprogram for sesshin
« Dato: Torsdag d. 29 Dec, 2011, 14:30:48 »
Hvad er det typiske dagsprogram for en sesshin på Egely Kloster ?
vh / allan

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
Sv: Dagsprogram for sesshin
« Svar #1 Dato: Torsdag d. 29 Dec, 2011, 14:50:57 »
Oops, det står jo på : http://egelykloster.dk/node/295
3x (struktureret) zazen pr dag.

Og en zazen sidning varer 45 minutter ?
kinhin/gående zazen ?

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #2 Dato: Torsdag d. 29 Dec, 2011, 15:57:39 »
Zazen (dzogchen meditation) her er nu mere fleksibel: Sidningerne er for hele perioden, fx 9-12 og/men man kan skifte stilling eller gå kinhin når det passer en.

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Torsdag d. 29 Dec, 2011, 19:28:46 »
Det lyder som en rigtig god måde at strukturere det på, - en fleksibilitet der kan tilgodese, at man undervejs kan arbejde med (og udvide) sin personlige kapacitet for fokus og smerte;
Hvordan indpasser du dokusan i den måde at sidde på ?

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #4 Dato: Fredag d. 30 Dec, 2011, 10:05:29 »
Der er dokusan når der er dokusan. Jeg kan ikke se problemet (?)

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Fredag d. 30 Dec, 2011, 17:48:05 »
Bare nysgerrig - no problems  8)

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #6 Dato: Fredag d. 30 Dec, 2011, 17:51:19 »
Dokusan enten annonceres af jikijitsu'en eller inji'en --- eller folk ved, at når Denko går (og der står "dokusan" på det program, som hænger udenfor zendoen), kan man gå efter ca. 5-10 minutter.

Når det kan lade sig gøre - altså, når der er trænet "personale" nok, klarer vi det på den traditionelle måde med klokker osv.

Jeg mener ikke, at der er de helt store forskelle fra dengang, hvor sidning og kinhin blev "timet".

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Lørdag d. 31 Dec, 2011, 09:46:33 »
Tak for info Mugen - du har stillet min nysgerrighed  ;)
vh / allan

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #8 Dato: Lørdag d. 31 Dec, 2011, 13:26:24 »
Det er faktisk blevet en utrolig og nærmest afslappende nydelse - ha-ha - at sidde sesshin. De fleste sidder meget længere end de "gamle" 45 minutter; hvorimod de før skulle arbejde med deres forventninger om smerte og !præstation! vedr. at kunne sidde i hele 45 minutter, er de nu mere åbne og afslappede (i sind --- ikke krop) og måske derfor kan give slip og bare sidde.

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Lørdag d. 31 Dec, 2011, 14:35:26 »
..."afslappende nydelse - ha-ha - at sidde sesshin..." Ja, der er noget dér, som jeg stadig må arbejde med. -- 45min kan jeg klare-- op til en time gør det rigtig nas :'(. Men at synke ned i smerten og prøve at acceptere den, det hjælper. Også til at holde fokus til sidst i meditationen

Jeg ville gerne prøve at arbejde med det til sesshin i februar 12 - er dog lidt betænkelig mht om jeg kan klare det... Ligger lige nu med en kold lungebetændelse, og føler mig rigtig godt kørt over af en damptromle - så det er næppe det rette tidspunkt at træffe beslutning om sesshin... ::)
Godt nytår !

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #10 Dato: Søndag d. 01 Jan, 2012, 13:37:12 »
..."afslappende nydelse - ha-ha - at sidde sesshin..." Ja, der er noget dér, som jeg stadig må arbejde med. -- 45min kan jeg klare-- op til en time gør det rigtig nas :'(. Men at synke ned i smerten og prøve at acceptere den, det hjælper. Også til at holde fokus til sidst i meditationen

Jeg ville gerne prøve at arbejde med det til sesshin i februar 12 - er dog lidt betænkelig mht om jeg kan klare det... Ligger lige nu med en kold lungebetændelse, og føler mig rigtig godt kørt over af en damptromle - så det er næppe det rette tidspunkt at træffe beslutning om sesshin... ::)
Godt nytår !

Godt nytår - og god bedring!

Jeg tror, at det er vigtigt, at man kommer til sesshin åbent og uden forbehold. Så løses de andre ting nærmest af sig selv.

Smerte er dog flere ting. Smerte, forårsaget af, at man er ved at gøre ægte skade på sig selv, ville være uhensigtsmæssig og skal reageres på, mens smerte, forårsaget af noget uvant, kan man ligesom bare hvile i.

Denko plejer at sige, at vores kroppe lærer af hinandens - og det gør, at den enkeltes sidning ligesom støtter alle andres. Her må man gerne skifte mellem zafu (og alle siddestillinger: burma, lotus-udgaverne, seiza), seiza bænke, stol/taburet, da det vigtigste er, at man finder den mest stabile måde at sidde på. Til syvende og sidst, virker det som om, at folk, uden handikap, ender med at sidde på en zafu, men for nogle, er det først efter flere sesshin.

På det sidste, har vi haft besøg af folk, som er helt "nye" til zazen, men som har et stort behov for at sidde. De bliver glade over at høre, at man gerne må justere stillingen, når det føles nødvendigt, eller lave gående/stående meditation. Det viser sig, at de plejer at kunne sidde helt igennem - og bliver meget overrasket over, at de har siddet 45-60 minutter. Selvfølgelig er sesshin noget andet, fordi den varer flere dage...

Et af de - for mig - overraskende hindringer for nogle er, at man ikke må sam-tale.

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Mandag d. 02 Jan, 2012, 15:52:23 »
Endnu engang : tak for info Mugen !
Det lyder helt igennem som en pragmatisk tilgang til zazen med fokus på det væsentlige : at holde et klart fokus !
Det med ingen samtale ser jeg frem til - jeg har deltaget i en 1 mdr. kriya yoga sadhana med komplet tavshed - det var efter de første dage en lettelse, og en stor hjælp til at skærpe fokus.

allan