Forfatter Emne: Opmærksomhed på åndedræt...  (Læst 190 gange)

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Opmærksomhed på åndedræt...
« Dato: Mandag d. 09 Jan, 2012, 19:07:22 »
Når vi instrueres i at holde opmærksomheden på åndedrættet, er det så specifikt på bugen der udvider sig eller på tanden et par cm under navlen og inde i kroppen. Jeg var til onedropzendo møde igår, hvor det skulle forstås som opmærksomhed på tanden. Jeg kan ikke huske, at det blev udpenslet som opmærksomhed på tanden, da jeg var på Egely, men vil gerne vide, om det også er det, i mener med det :)
« Senest Redigeret: Søndag d. 15 Jan, 2012, 17:00:50 af Xian »

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Opmærksomhed på åndedræt = opmærksomhed på tanden?
« Svar #1 Dato: Mandag d. 09 Jan, 2012, 20:55:14 »
Jeg mener forskellige ting afhængig af personen og situationen.

Men generelt starter åndedrætsopmærksomhed (sammen) med forsøg på at flytte bevidsthedspunktet ned i maven.

Opmærksomhed på åndedræt for at komme væk fra binding til tanker/fantasier, på maven for at flytte fokus væk fra hovedet.

Det præcise punkt er lig vores fysiske tyngdepunkt, og 'målet' (i første omgang) er at 'integrere krop og sind/sjæl'.

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #2 Dato: Mandag d. 09 Jan, 2012, 23:06:50 »
Tanden, hara, de er jo japanske betegnelser for der, hvor vores tyngdepunkt, vores stærke og levende centrum og balancepunkt, "er". 

Når man trækker vejr dybt og naturligt (og sidder i en egnet stilling) - og så følger åndedrættet - giver det sig selv, synes jeg.

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Tirsdag d. 10 Jan, 2012, 16:46:15 »
Tak for svar begge to  :)

...generelt starter åndedrætsopmærksomhed (sammen) med forsøg på at flytte bevidsthedspunktet ned i maven...Det præcise punkt er lig vores fysiske tyngdepunkt...

Mit spørgsmål er mere præcist, hvorvidt opmærksomheden skal holdes på det foreste af bugskindet og hvordan det udvider og trækker sig sammen foran kroppen under vejtrækningen, eller om opmærksomheden skal holdes dybere inde i maven på hvordan indåndingen udvider ikke bare det forreste af maven, men dels også ryggen og sidderne?

Hvis det ikke er nogen af de to muligheder, så har jeg har svært ved at forstå (udføre), hvordan jeg skal være opmærksom på det dynamiske åndedræt og samtidig fokuserer på et statisk tyngdepunkt.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #4 Dato: Tirsdag d. 10 Jan, 2012, 17:43:25 »
Det er noget du må tage op med din zazen instruktør. Jeg giver kun specifikke zazen instruktioner til elever når vi mødes. Disse ting er alt for lette at misforstå, glemme, forvrænge osv.

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Tirsdag d. 10 Jan, 2012, 17:46:23 »
Er det under dokusan der bliver vejledt i disse ting?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #6 Dato: Tirsdag d. 10 Jan, 2012, 17:48:57 »
Er det under dokusan der bliver vejledt i disse ting?
Nej, kun de mere avancerede (& private, personlige) aspekter. Anden instruktion foregår før eller under zazen.

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Søndag d. 15 Jan, 2012, 17:00:30 »
Tak for svarene

Opmærksomhed på åndedræt for at komme væk fra binding til tanker/fantasier, på maven for at flytte fokus væk fra hovedet.

Åndedrættets ind- og udånding synes jeg nemmere mærkes i den følsomme næse. Hvad er der uhensigtsmæssigt ved at fokus holdes på hovedet på denne måde?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #8 Dato: Søndag d. 15 Jan, 2012, 18:00:29 »
Tak for svarene

Åndedrættets ind- og udånding synes jeg nemmere mærkes i den følsomme næse. Hvad er der uhensigtsmæssigt ved at fokus holdes på hovedet på denne måde?
Jeg udtalte mig blot om/mod hvad folk typisk har brug for. Jeg sagde vist intet om u-hensigtsmæssigt. Hvis det virker for dig (i.e. du bliver buddha), så er alt jo fint 8) (og så var det vist dig, der bragte maven op)

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #9 Dato: Søndag d. 15 Jan, 2012, 20:36:19 »
Tak for svarene

Jeg tænker på, at det måske er sværere at få udviklet en "dybere" vejrtrækning, når man ikke følger den hele vejen ned. Skelner "næsen" mellem ind- og udånding fra maven og fra brystet?

Når jeg følger åndedrættet, er det ind fra luften udenfor mig, gennem kroppen og ud igen. Vi trækker også vejret med knæet, med ryggen, med foden, med øret osv.!  ;)