Forfatter Emne: Yoga og Zen  (Læst 1546 gange)

Offline Dennis

• Buddhistisk Samfund
  • Newbie
    • Vis profil
Yoga og Zen
« Dato: Onsdag d. 06 Jan, 2010, 23:07:21 »
Findes yoga discipliner som f. eks. asanas og pranayama ikke i zentraditionen?

Jeg bruger yoga (f. eks. åndedrætsøvelser) som "opvarmning" til zazen og synes det fungerer godt. Er der nogen der har erfaring med lignende kombinationer?

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Yoga og Zen
« Svar #1 Dato: Fredag d. 08 Jan, 2010, 12:40:01 »
Findes yoga discipliner som f. eks. asanas og pranayama ikke i zentraditionen?

Jeg bruger yoga (f. eks. åndedrætsøvelser) som "opvarmning" til zazen og synes det fungerer godt. Er der nogen der har erfaring med lignende kombinationer?

Nu snakker jeg ikke indisk, så jeg ved ikke hvad disse discipliner er, men nej, ikke som officiel del af zen. Der er dog mange zen steder, hvor yogaøvelser indgår i dagligdagen. En eller anden form for stræk- og opvarmnings-øvelser er en god ide inden lange zazen perioder. Jeg bruger selv karate opvarmning og stræk.

Vi havde i Dai Bosatsu Zendo en eller to gange om dagen under sesshin yogaperioder, som en yogalærer ledte. Jeg var/er modstander af det, idet jeg så, at det brød sesshin intensiteten og fokus - men rent fysisk var det da godt.

Offline Dennis

• Buddhistisk Samfund
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Fredag d. 08 Jan, 2010, 13:14:44 »
asanas = stillinger
pranayama = åndedrætsøvelser (sådan ca.)

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #3 Dato: Fredag d. 08 Jan, 2010, 13:36:49 »
asanas = stillinger
pranayama = åndedrætsøvelser (sådan ca.)

Jeg har kun set nogen, som forsøgte at bruge pranayama under zazen.

Det var ikke så heldigt!

Offline Dennis

• Buddhistisk Samfund
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Fredag d. 08 Jan, 2010, 22:08:05 »

Det var ikke så heldigt!

Det lyder som en god historie. Kan du fortælle mere?

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #5 Dato: Lørdag d. 09 Jan, 2010, 09:52:38 »

Det var ikke så heldigt!

Det lyder som en god historie. Kan du fortælle mere?

Der er ikke så meget at fortælle. Det blev bare ikke rigtig zazen! Det var mere en vejrtrækningsøvelse end at komme/være til sted. Og så var det også hørebart.  ;)

Offline Dennis

• Buddhistisk Samfund
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Lørdag d. 09 Jan, 2010, 11:53:27 »
Der er ikke så meget at fortælle. Det blev bare ikke rigtig zazen! Det var mere en vejrtrækningsøvelse end at komme/være til sted. Og så var det også hørebart.  ;)

Nej, det lyder ikke hensigtsmæssigt!

Men som zen-begynder synes jeg det giver god mening - som forberedelse til den hjemlige zazen - sådan lige at komme ordentligt til stede i kroppen inden man sætter sig.

Offline Steen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Søndag d. 10 Jan, 2010, 11:17:55 »
Jeg synes der er en ret tæt forbindelse mellem yoga og zen,
ligesom der er mellem buddhisme og hinduisme, som buddhismen
voksede ud af. Lotusstillingen er jo en yogastilling, og det er
ikke ualmindeligt i yoga at sidde stille og tælle åndedræt.

En interessant ting i den forbindelse er, at der også en en
forbindelse mellem zen og tai chi (chi gong), hvor en
øvelse som knytnævnesættet - kaldet da-mo-chi gong - er opkaldt
efter boddhidharma! Også en slags opvarmingsøvelse, siger man,
til Zen, hvor man har opmærksomhed på hænderne i 12 forskellige stillinger og tæller åndedræt. Nogle af de samme øvelser gik senere
ind i kong fu (hvor boddidharma af og til betragtes som stifteren!)
og karate.

I Boddhidharmas "blodprædikenen" kan man af og til finde referencer til meditationer, hvor der fokuseres på  hænderne.

kh

Steen

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Torsdag d. 14 Jan, 2010, 10:44:16 »
'Yoga' (Sanskrit:yuj) betyder jo at 'forene', at sammensmelte det individuelle sind med det universelle (og dermed nå til en tilstand af Samadhi: transcendent realisering af den dybeste virkelighed).

Patanjali beskrev omkr. -150 (i Yoga Sutras) målet med yoga som :
   "Yoga er beherskelsen og integrationen af sindets aktiviteter".
   "Først da kan 'seeren', Selvet hvile i sin egen sande natur".
   "På andre tidspunkter er Selvet identificeret med subtile tanker".

Patanjali beskrev endvidere en enkel, trinvis praksis for at nå målet med yoga:
   1. yama = codes of restraint, abstinences, self-regulations
   2. niyama = observances, practices, self-training
   3. asana = meditation posture (from the root ~as, which means "to sit")
   4. pranayama = expansion of breath and prana, regulation, control
   5. pratyahara = withdrawal of the indriyas (the senses), bringing inward
   6. dharana = concentration
   7. dhyāna = meditation
   8. samadhi = meditation in its higher state, deep absorption of meditation, the state of perfected concentration

Patanjalis originale, klassiske praksis er kendt som Ashtanga Yoga (ashtau=eight, angani=rungs,steps). En klassisk yoga session starter således med afspænding af kroppen (asanas), efterfulgt af øvelser til at styrke åndedrættet og energien (pranayama), dybdeafspænding til at stabilisere bevidsthedens lag (yoga nidra), og først DEREFTER teknikker (kriya) gående fra koncentration over meditation til samadhi.

Desværre tilbyder de fleste yoga-skoler i Vesten i dag kun fysisk træning (asana/hatha), ofte fordrejet af fitness/aerobic/'wellness' praksisser ('power yoga, 'bikram yoga' etc.), i bedste fald suppleret af enkelte åndedræts- og afspændings-øvelser.

'Zen' (japansk) kommer jo af kinesisk: Chán, der igen er afledt af Sanskrit: dhyāna ("meditation"), altså det 7. trin i Patanjalis Ashtanga Yoga. Zen er som sådan en avanceret disciplin, der kræver, at man starter 'yoga' direkte fra trin 6 (koncentration) over trin 7 (meditation) frem til trin 8 (samadhi).

Personligt har jeg fundet det givende, før starten på zen meditation (6-7-8), - altså FØR man træder ind i zendoen - , at have bragt krop, åndedrædt og bevidsthed i en afspændt og 'klar' tilstand, således at man med større koncentration kan arbejde med meditationen i zendoen.

Interessant er det endvidere, at der i den tidlige yoga litteratur (Upanishads, ca -700) beskrives en række "store kontemplationer" (Mahavakyas) hvis funktion er analog til Rinzai Zens 'koans' (Brahman: det universelle, Atman: selvet):

1. Brahma satyam jagan mithya  - Brahman is real; the world is unreal 
2. Ekam evadvitiyam brahma  - Brahman is one, without a second 
3. Prajnanam brahman  - Brahman is the supreme knowledge 
4. Tat tvam asi  - That is what you are 
5. Ayam atma brahma  - Atman and brahman are the same 
6. Aham brahmasmi  - I am brahman 
7. Sarvam khalvidam brahma  - All of this is brahman 

allan

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #9 Dato: Torsdag d. 14 Jan, 2010, 12:48:18 »
Allan, du kan ikke opsætte paralleller mellem trinene i yoga og zen. Zen er buddhisme og yoga er hinduisme. Der er væsentlige forskelle. Målet i zen er fx ikke samadhi.

Nu ved jeg ikke hvor og med hvem du har trænet koaner, men jeg kan ikke se, at de 'store kontemplationer' har noget med koantræning at gøre.

Men selvfølgelig: De er begge 'åndelig' træning, så der er mange fælles punkter. Og jeg er glad for, at yoga er en hjælp for din zazen.

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Torsdag d. 14 Jan, 2010, 16:20:25 »
Buddha (Siddharta Gautama) er vel historisk udsprunget af den Vediske spirituelle tradition (herunder yoga), - ikke mindst i hans asketiske periode med åndedrætsøvelser (anāpānasati), koncentration (samatha) og meditation (vipassana). Og målet med samadhi - i yoga som i buddhistisk mediation - er vel identisk : selv-realisering, erkendelse af egen sande natur, 'oplysning'. Så på det spirituelle plan ser jeg en klar historisk sammenhæng, - men hvad angår kulturelle og religiøse skikke og praksisser har der jo udviklet sig markante forskelle mellem de forskellige hinduistiske og buddhistiske traditioner!

At der er en fundamental forskel mellem yoga mahavakyas og zen koans har du nok ret i Denko, - i hvert fald i den måde, hvorpå man træner i disse 'kontemplationer'; Og i zen er det jo mere udpræget paradokser. Jeg kan ikke tale ud fra noget egl. erfaringsgrundlag her, idet jeg kun har mu'et ad dig et par gange, så der er lang vej hjem for mig på den rejse.

Allan

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #11 Dato: Torsdag d. 14 Jan, 2010, 17:47:14 »
Sidhartha havde ganske rigtigt yogisk træning, men brød jo med dem, da de ikke førte til det ønskede resultat: Frigørelse fra dukha. Men meget går jo igen som du udpeger.

'Oplysning' er et hinduistisk begreb. Bodhi betyder opvågnen. Og erkendelse af ens sande væsen er (blot) begyndelsen.

Jeg ser ikke nogen paradokser i koanerne. De er faktisk fint 'logiske' - men fra et andet perspektiv, det opvågnede.

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Torsdag d. 14 Jan, 2010, 19:42:52 »
Ja,
Ja,
og formentlig Ja igen - jeg kan i glimt erkende hvad du siger her, men det er ikke let af fastholde det perspektiv...

Tak for hjælpen Denko _/\_

new snow     
   in the fox's footprints     
   in the snow

allan

Vindruen

• Gæst
« Svar #13 Dato: Mandag d. 18 Jan, 2010, 09:42:37 »
Nu ved jeg meget lidt om både yoga og zen ;D....men jeg har en bekendt som er theravada-buddhist og som ser sin meget avancerede yoga-praksis som en uundværlig del af hendes buddhistpraksis. Med andre ord: for hende er det een og samme praksis.