Forfatter Emne: Koan-agtigt?  (Læst 3033 gange)

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Koan-agtigt?
« Dato: Tirsdag d. 19 Jan, 2010, 23:49:35 »
Eksisterer møblerne videre i mit værelse, når jeg går ud af det og lukker døren, og der ikke er andre personer tilbage i værelset?

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Koan-agtigt?
« Svar #1 Dato: Onsdag d. 20 Jan, 2010, 03:30:20 »
Eksisterer møblerne videre i mit værelse, når jeg går ud af det og lukker døren, og der ikke er andre personer tilbage i værelset?

Eksisterer værelset?

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #2 Dato: Onsdag d. 20 Jan, 2010, 13:01:07 »

Eksisterer værelset?

Eksisterer DU?

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Onsdag d. 20 Jan, 2010, 22:00:18 »
Er der mørke i køleskabet, når køleskabsdøren er lukket?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #4 Dato: Torsdag d. 21 Jan, 2010, 10:49:35 »
Jeg har lidt svært ved at forstå pointen med denne tråd.

Kan nogen 'oplyse' mig?

Vindruen

• Gæst
« Svar #5 Dato: Torsdag d. 21 Jan, 2010, 17:17:21 »
Tror der er nogen der forvirrer "koan-agtigt" (som tråden hedder) med almen filosofi

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Torsdag d. 21 Jan, 2010, 17:59:43 »
Måske er der ingen sammenhæng, men det hele er foranlediget af:

'Et træ falder i en skov. Ingen er der. Laver det så nogen lyd?'

Jeg synes, der er en sammenhæng.

Er det filosofisk?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #7 Dato: Torsdag d. 21 Jan, 2010, 18:56:33 »

Er det filosofisk?

Ok. Men hvem spørger du?
Hvad forventer du?

- eller er denne tråd blot en ophobning af spørgsmål?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #8 Dato: Torsdag d. 21 Jan, 2010, 18:59:04 »
Tror der er nogen der forvirrer "koan-agtigt" (som tråden hedder) med almen filosofi

Det tror jeg nu ikke. Filosoffer kan ikke give svar på disse sp. I det mindste ikke noget der tilfredsstiller mig. (med mindre filosoffen u-filosofisk svarer fra/med sit oprindelige sind)

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Torsdag d. 21 Jan, 2010, 21:27:09 »
Undskyld! Denne tråd har været tankespind i forbindelse med træet, skoven, ingen og lyden. Jeg sletter tråden i morgen.

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #10 Dato: Torsdag d. 21 Jan, 2010, 22:51:22 »
Undskyld! Denne tråd har været tankespind i forbindelse med træet, skoven, ingen og lyden. Jeg sletter tråden i morgen.

Nej, det må du ikke!  :'(

Øv.

Det er interessante at se lige præcist, hvordan tanker leger! Sålænge vi ved, at det er tanker!   ;)

Men noget helt andet er at arbejde med disse som koan med sin lærer. Der sker ganske mange uventede ting.

Og så skulle jeg hilse fra Denko, som sagde, "Nej, nej" med stor  ;D  til at slette! Han vil bare høre, om hvor du/vi/I vil hen.

Vindruen

• Gæst
« Svar #11 Dato: Fredag d. 22 Jan, 2010, 12:23:35 »

Er det filosofisk?
Ja, det er et klassisk filosofisk "spørgsmål". Kan ikke huske hvilken filosof det kommer fra.

Vindruen

• Gæst
« Svar #12 Dato: Fredag d. 22 Jan, 2010, 12:24:37 »

Det tror jeg nu ikke. Filosoffer kan ikke give svar på disse sp. I det mindste ikke noget der tilfredsstiller mig. (med mindre filosoffen u-filosofisk svarer fra/med sit oprindelige sind)
Nej, det er heller ikke meningen der skal være et svar. Det er bare klassisk filosofisk tankespind.

Vindruen

• Gæst
« Svar #13 Dato: Fredag d. 22 Jan, 2010, 12:39:29 »
Dog har kvantefysikken forsøgt at besvare nogle af disse gamle filosofiske spørgsmål:
"For det første er det mest interessante synspunkt ideen om ubestemthedsprincippet; udførelse af en observation påvirker fænomenet. Det har altid været kendt, at udførelse af observationer påvirker et fænomen, men pointen er, at virkningen ikke kan ignoreres, minimeres eller formindskes vilkårligt ved at omarrangere apparaturet. Når vi ser efter et bestemt fænomen, kan vi ikke undgå at forstyrre det på en vis minimal måde og forstyrrelsen er nødvendig for synspunktets konsistens. Observatøren var sommetider vigtig i prækvantefysik, men kun i triviel forstand. Man har rejst spørgsmålet: hvis et træ falder i en skov og der ikke er nogen til stede til at høre det, laver det så en støj? Et virkeligt træ der falder i en virkelig skov laver en lyd, selvfølgelig, selv om der ingen er. Selv om der ikke er nogen til stede til at høre det, efterlades der andre spor. Lyden vil ryste nogle blade og hvis vi var omhyggelige nok kunne vi måske finde et sted, hvor en torn havde gnedet mod et blad og lavet en lille rids, som ikke kunne forklares medmindre vi antog, at bladet vibrerede. Så i en vis forstand ville vi være nødt til at indrømme, at der laves en lyd. Vi kunne spørge: Var der en sansning af lyd? Nej, sansninger har at gøre, antageligt, med bevidsthed. Og om myrer er bevidste og om der var myrer i skoven, eller om træet var bevidst, ved vi ikke. Lad os efterlade spørgsmålet i den form."
citat Fysiker Richard Feynman

Så: Sjove filosofiske tankespind, men vist nok ikke så meget med buddhisme at gøre  ;)
« Senest Redigeret: Fredag d. 22 Jan, 2010, 12:45:27 af Vindruen »

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #14 Dato: Fredag d. 22 Jan, 2010, 16:22:48 »
Hr Fysiker Richard Feynman baserer sine tanker på grundliggende vrangforestillinger og ender dermed med at sige vrøvl (håber jeg må bruge det ord her). Hans 'virkelighed' er tankespind og ikke den virkelighed (zen) buddhismen handler om.

At sige "Et virkeligt træ der falder i en virkelig skov laver en lyd, selvfølgelig, selv om der ingen er." er jo absurd. Hvilken slags virkelighed taler han om? Ikke den jeg kender.

Lad os lede efter en bedre filosof.

Men/og, som Vindruen siger: "Så: Sjove filosofiske tankespind, men vist nok ikke så meget med buddhisme at gøre  ;)"