Forfatter Emne: Koan-agtigt?  (Læst 3034 gange)

Offline Kim

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Koan-agtigt?
« Svar #15 Dato: Fredag d. 22 Jan, 2010, 19:28:54 »
Dharma-belæring

Et træ i skoven

Kogle falder mod jorden

Bule i panden

----------------------------

En fugl i træet

Den gamle munk rejser sig

Renser ansigtet

Sådan?
« Senest Redigeret: Lørdag d. 23 Jan, 2010, 17:48:27 af Kim »

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: Lørdag d. 23 Jan, 2010, 00:35:25 »
Jeg lader være med at slette tråden. Pointen med denne tråd har blot været at give udtryk for visse koan-agtige tankegåder, der fra tid til anden har huseret i mig.
Svar forventer jeg ikke. Filosofiske svar forventer jeg slet ikke.
Svar findes. Men det er nok et anliggende mellem lærer og elev.

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #17 Dato: Lørdag d. 23 Jan, 2010, 09:01:09 »
Dharma-belæring

Et træ i skoven

Koglen forlader grenen

Jeg fik en bule

Første version var bedre.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #18 Dato: Lørdag d. 23 Jan, 2010, 09:13:50 »
Hr Fysiker Richard Feynman baserer sine tanker på grundliggende vrangforestillinger og ender dermed med at sige vrøvl (håber jeg må bruge det ord her). Hans 'virkelighed' er tankespind og ikke den virkelighed (zen) buddhismen handler om.

At sige "Et virkeligt træ der falder i en virkelig skov laver en lyd, selvfølgelig, selv om der ingen er." er jo absurd. Hvilken slags virkelighed taler han om? Ikke den jeg kender.

- Og her kommer vi netop til kernen i (en type) koaner: De er designet til at få os til at sortere virkelighed fra tankespind. Buddhas lære handler jo netop om virkelighed fremfor (vrang-) forestillinger. Ifølge den er (bl.a.) vrangforestillinger årsag til vores 'lidelser' (dukha, grundlæggende u-tilfredshed med 'tingenes tilstand'), og opvågnen til virkeligheden i dens som-den-nu-engang-er - hed er døren til frigørelse (nirvana, endelig og absolut fred i sindet).

Så det er en god ting, at Bjarne startede denne tråd. Vi kan få fokus på, hvad koanstudiet egentlig er.

Jeg lader være med at slette tråden. Pointen med denne tråd har blot været at give udtryk for visse koan-agtige tankegåder, der fra tid til anden har huseret i mig.

Men koaner er ikke tankegåder. Koaner peger på et andet perspektiv - uselvisk og opvågnet fremfor vores almindelige selvisk-dualistiske tanke-følelses-spind.

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Lørdag d. 23 Jan, 2010, 22:02:49 »
Eksisterer DU?

eksisterer -- ja
DU? -- sound of water

The old pond--
a frog jumps in,
sound of water.

-- Basho

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: Søndag d. 24 Jan, 2010, 00:07:49 »
Jeg startede med to gåder. Den om værelset og den om køleskabet. Kan de være koaner?
Jeg har jo kun læst om koanstudiet, og tænker nu: Når en koan er løst, sker der noget med personen. Det der sker, kan det sammemlignes med det, der kan ske i skoletiden, med at man lige pludeslig kan forstå matematikken efter et bestemt vink fra læreren? Som et lyn fra en klar himmel ændres noget i bevidstheden og matematikken går som en leg.

Vindruen

• Gæst
« Svar #21 Dato: Søndag d. 24 Jan, 2010, 00:47:12 »
Jeg startede med to gåder. Den om værelset og den om køleskabet. Kan de være koaner?
Jeg har jo kun læst om koanstudiet, og tænker nu: Når en koan er løst, sker der noget med personen. Det der sker, kan det sammemlignes med det, der kan ske i skoletiden, med at man lige pludeslig kan forstå matematikken efter et bestemt vink fra læreren? Som et lyn fra en klar himmel ændres noget i bevidstheden og matematikken går som en leg.
Jeg har ikke forstand på koan-studier, men ved at disse "gåder" som du kalder dem er filosofiske spørgsmål, som udspringer af naturvidenskabelige overvejselser om observation af et objekt eller et fænomen og hvordan vi påvirker dette objekt eller fænomen ved at betragte det. Vi kan altså aldrig betragte/undersøge noget uden at påvirke det og dermed ændrer vi på det vi egentlig ville undersøge/observere. Derudfra kommer filosofiske spørgsmål som dem du her gengiver, som handler om eksistensen af ting vi ikke observerer...er der overhovedet et oprindeligt objekt/fænomen at ændre på? Eksisterer det kun idet vi observere det? Osv. osv.

Hverken de naturvidenskabelige eller de filosofiske overvejelser og spørgsmål kan jeg forestille mig har noget med zen/buddhisme at gøre, idet naturvidenskab omhandler den verden vores sanser og sind skaber....den verden vi gennem buddhistisk træning har mulighed for at vågne op fra...det samme gælder for filosofi, omend visse dele af filosofi også beskæftiger sig med vores sind...men på et andet plan.

Som sagt kender jeg ikke noget til hvad koan-studier er, det må Denko eller Mugen uddybe for dig, men jeg ved at det ikke er hverken naturvidenskab eller filosofi, som er det du har fat i her.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #22 Dato: Søndag d. 24 Jan, 2010, 09:49:29 »

De kan bruges som test-koaner. Det vil sige, at dit svar viser om du er tilstede i virkeligheden (opvågnet) eller om du (stadig) er fange af begrebs- og tanke'verdenen'.

Den første koan er for at 'vågne op'. Derefter er der en hel del testkoaner. Så går man enten videre med de koaner, man har brug for, eller man går i gang med det fulde koanstudie.

Mange gange kan parallellen med matematik godt siges at være rigtig. Andre gange vågner man op til helt 'nye' virkeligheds-dimensioner. Atter andre gange peger 'løsningen' på, hvordan man kan harmonere sit liv, sin dagligdag. Så 'slut'-resultatet er, at der ikke er mere forvirring eller noget der synes skjult. Man har endelig og absolut fred i sindet - det buddha-isterne kalder 'nirvana'.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #23 Dato: Søndag d. 24 Jan, 2010, 10:03:24 »
Hverken de naturvidenskabelige eller de filosofiske overvejelser og spørgsmål kan jeg forestille mig har noget med zen/buddhisme at gøre, idet naturvidenskab omhandler den verden vores sanser og sind skaber....den verden vi gennem buddhistisk træning har mulighed for at vågne op fra...det samme gælder for filosofi, omend visse dele af filosofi også beskæftiger sig med vores sind...men på et andet plan.

Nej, vi vågner ikke op fra noget men til noget. Og det er i høj grad 'den verden vores sanser og sind 'skaber' ' vi vågner op til. Derimod gennemskuer vi den verden vores tanker og begreber skaber - (men det er ikke en 'vågnen op fra').

Vores 'problem' er, at vi opfatter vores tanke-begrebs-emotions verden som den virkelige. Men den 'består af' processerede sanse (og sinds-) opfattelser. Der ER ikke andet end sanseopfattelser (som Allan peger på ovenfor). Der er ingen 'extern' virkelighed - eller rettere; spørgsmålet om en sådan er absurd og irrelevant (set fra et buddha dharma synspunkt).
« Senest Redigeret: Søndag d. 24 Jan, 2010, 10:05:09 af denko »

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: Mandag d. 01 Feb, 2010, 12:48:00 »
Et mål ved koan-"studie" er åbenbart at 'gennembryde vores sædvanlige dualistiske tænknings mur' (fundet på Egelys hjemmeside).
Hvad er egentlig dualisme i buddhistisk forstand?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #25 Dato: Mandag d. 01 Feb, 2010, 14:28:45 »
Et mål ved koan-"studie" er åbenbart at 'gennembryde vores sædvanlige dualistiske tænknings mur' (fundet på Egelys hjemmeside).
Hvad er egentlig dualisme i buddhistisk forstand?

'Dualisme' er almindelig dansk - ikke specielt buddhisme. Du ved vel, hvad dualisme betyder. (Af 'duo': to (2)).

Tænkning fører normalt til forestillinger - og oftest dualistiske. Budhismen er vejen til udryddelse af (vrang-) forestillinger - og hvad deraf følger. Koan-systemet er den nok mest effektive vej til det, idet du herigennem bliver tvunget til at skelne mellem virkelighed og forestillinger - og dermed lærer hvordan tænkning kan bruges mere 'fornuftigt'.

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Mandag d. 01 Feb, 2010, 17:00:28 »
Jo jo. Jeg ved hvad dualisme er, men troede blot, der var en buddhistisk forklaring.

Offline Kim

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Mandag d. 01 Feb, 2010, 17:29:17 »
Jo jo. Jeg ved hvad dualisme er, men troede blot, der var en buddhistisk forklaring.

Hvad er buddhisme?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #28 Dato: Mandag d. 01 Feb, 2010, 18:23:52 »

Jeg kan ikke rigtigt se behovet for det. Dualisme er jo let forståeligt allerede.

Desuden handler buddha-isme om virkeligheden. Det er ikke en eller anden mystisk filosofi.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #29 Dato: Mandag d. 01 Feb, 2010, 18:25:20 »

Hvad er buddhisme?

Medicin for ikke-buddhaer.