Jeg startede med to gåder. Den om værelset og den om køleskabet. Kan de være koaner?
Jeg har jo kun læst om koanstudiet, og tænker nu: Når en koan er løst, sker der noget med personen. Det der sker, kan det sammemlignes med det, der kan ske i skoletiden, med at man lige pludeslig kan forstå matematikken efter et bestemt vink fra læreren? Som et lyn fra en klar himmel ændres noget i bevidstheden og matematikken går som en leg.
Jeg har ikke forstand på koan-studier, men ved at disse "gåder" som du kalder dem er filosofiske spørgsmål, som udspringer af naturvidenskabelige overvejselser om observation af et objekt eller et fænomen og hvordan vi påvirker dette objekt eller fænomen ved at betragte det. Vi kan altså aldrig betragte/undersøge noget uden at påvirke det og dermed ændrer vi på det vi egentlig ville undersøge/observere. Derudfra kommer filosofiske spørgsmål som dem du her gengiver, som handler om eksistensen af ting vi
ikke observerer...er der overhovedet et oprindeligt objekt/fænomen at ændre på? Eksisterer det kun idet vi observere det? Osv. osv.
Hverken de naturvidenskabelige eller de filosofiske overvejelser og spørgsmål kan jeg forestille mig har noget med zen/buddhisme at gøre, idet naturvidenskab omhandler den verden vores sanser og sind skaber....den verden vi gennem buddhistisk træning har mulighed for at vågne op fra...det samme gælder for filosofi, omend visse dele af filosofi også beskæftiger sig med vores sind...men på et andet plan.
Som sagt kender jeg ikke noget til hvad koan-studier er, det må Denko eller Mugen uddybe for dig, men jeg ved at det ikke er hverken naturvidenskab eller filosofi, som er det du har fat i her.