Forfatter Emne: Koan-agtigt?  (Læst 3034 gange)

Vindruen

• Gæst
Sv: Koan-agtigt?
« Svar #30 Dato: Mandag d. 01 Feb, 2010, 20:55:02 »
Jo jo. Jeg ved hvad dualisme er, men troede blot, der var en buddhistisk forklaring.

Ved ikke præcis hvad du efterlyser, men jeg prøver lige om jeg forstår hvad du spørger om:
Den dualistiske tankegang er at tænke i "dig" og "mig" (hvilket vi alle gør som udgangspunkt)  og dette gør at vi ikke kan se altings helhed og sammenhæng. Det er derfor man taler om at "udslette egoet". Var det dét du mente med en "buddhistisk forklaring"?

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: Mandag d. 01 Feb, 2010, 23:32:02 »
Tak. Jeg har fået svar.
Min hjerne er som en rottweilerhunds. En hjerne, som kan være træg. Belæringer siver langsomt ind, men når de langt om længe er sevet ind og måske forstået, forbliver de derinde.  :)
Gad vide om en hund har Buddha-natur?

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #32 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 07:15:06 »
Den dualistiske tankegang er at tænke i "dig" og "mig" (hvilket vi alle gør som udgangspunkt)

Nej! Ikke som udgangspunkt. Dualistisk tænkning er noget tillært (som så skal u-læres).

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #33 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 12:16:26 »
Jeg er med på at dualistisk tankegang kan af/u-læres. Når det er sket, er det så en vedvarende "tilstand"? Jeg tænker på, om ikke nok der kan pendles mellem dualistisk og ikke-dualistisk tænkning? Kan dualistisk tænkning helt undgås?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #34 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 12:56:02 »
Jeg er med på at dualistisk tankegang kan af/u-læres. Når det er sket, er det så en vedvarende "tilstand"? Jeg tænker på, om ikke nok der kan pendles mellem dualistisk og ikke-dualistisk tænkning? Kan dualistisk tænkning helt undgås?

Nej, jeg tror ikke den kan af/u-læres, før man er 'vågnet op'. Det vil sige, man skal jo have noget andet at sætte i stedet for - et 'nyt' perspektiv. Problemet er jo vores selv-opfattelse. Vi identificerer os med ego - et selv adskilt fra resten af universet. Først når vi har 'opdaget' hvad vi i virkeligheden er (er 'vågnet op'), har vi dette nye perspektiv - og kan så begynde at opløse vores afhængighed af dualistisk tænken/følelser. Det nye perspektiv er vedvarende (men kræver vedligeholdelse), og/men vi bruger selvfølgelig stadig dualistiske begreber, når vi kommunikerer med andre. Om det at bruge dualistiske begreber er det samme som dualistisk tænkning er så spørgsmålet.

Vindruen

• Gæst
« Svar #35 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 13:38:27 »
Nej! Ikke som udgangspunkt. Dualistisk tænkning er noget tillært (som så skal u-læres).

Ej, nu synes jeg du ordkløver lidt, Denko  ;)
Jeg skrev ikke at vi er født med det.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #36 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 15:15:18 »

Ej, nu synes jeg du ordkløver lidt, Denko  ;)
Jeg skrev ikke at vi er født med det.

Å-eh :-[ :-[ :P

Offline NoZen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: Torsdag d. 07 Apr, 2011, 20:33:42 »