Forumet er opdateret d. 11.11.2010Lad mig vide hvis du ser problemer.
Øhm....bodhisattva....hvordan kan det lade sig gøre at "vælge at lade sig genføde", når der ikke er noget selv?
Efter døden er der jo ikke noget, der kan vælge noget som helst...?
Er det ikke helt tilfældigt hvor den karma "man" har skabt ender?
Citat fra: Vindruen efter Søndag d. 07 Feb, 2010, 16:34:29Efter døden er der jo ikke noget, der kan vælge noget som helst...? Er der det før døden?
Citat fra: Vindruen efter Søndag d. 07 Feb, 2010, 16:34:29Er det ikke helt tilfældigt hvor den karma "man" har skabt ender?Nej!
'Det' vælger helt automatisk - af sig 'selv'. Spørgsmålet er så "hvad er 'det'?Udover det, så er du vistnok ikke i tibetansk forum
Citat fra: denko efter Mandag d. 08 Feb, 2010, 14:25:39Citat fra: Vindruen efter Søndag d. 07 Feb, 2010, 16:34:29Efter døden er der jo ikke noget, der kan vælge noget som helst...? Er der det før døden?Jeg vidste bare du ville kommentere min dårlige formulering
Citat fra: denko efter Mandag d. 08 Feb, 2010, 14:25:39Citat fra: Vindruen efter Søndag d. 07 Feb, 2010, 16:34:29Er det ikke helt tilfældigt hvor den karma "man" har skabt ender?Nej!Okay, meget interessant...kan du uddybe lidt?
Citat fra: denko efter Mandag d. 08 Feb, 2010, 14:25:39'Det' vælger helt automatisk - af sig 'selv'. Spørgsmålet er så "hvad er 'det'?Udover det, så er du vistnok ikke i tibetansk forum Nej, men jeg er i et mahayana-forum
Intet er tilfældigt - heller ikke hvor/hvordan impulser ender. Hvis du smider en sten i vandet, dannes der ringe - ganske u-tilfældigt.
Citat fra: Vindruen efter Mandag d. 08 Feb, 2010, 15:58:40Citat fra: denko efter Mandag d. 08 Feb, 2010, 14:25:39'Det' vælger helt automatisk - af sig 'selv'. Spørgsmålet er så "hvad er 'det'?Udover det, så er du vistnok ikke i tibetansk forum Nej, men jeg er i et mahayana-forum - og spørgsmålet var lettere 'tibetansk'. - og zen er ekayana.
Er bodhisattva-idealet ikke fælles for alle mahayana-retninger? Altså det med at forblive i samsara for at hjælpe andre til opvågning? Og ekayana...så er du ude i detaljer jeg ikke ved noget om, men er det ikke en slags gren af mahayana sådan ca.?
Så det med at forblive i samsara og hjælpe andre til opvågning harmonerer ikke. Hvor har du fået det fra?
Citat fra: denko efter Tirsdag d. 09 Feb, 2010, 09:41:34Så det med at forblive i samsara og hjælpe andre til opvågning harmonerer ikke. Hvor har du fået det fra?Jeg kan ikke lige give en henvisning, men det står så godt som alle steder hvor bodhisattva-idealet er omtalt...diverse leksikoner, artikler osv.