Forfatter Emne: (Zen) buddha-ismens fremtidige udvikling  (Læst 1047 gange)

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
(Zen) buddha-ismens fremtidige udvikling
« Dato: Lørdag d. 27 Feb, 2010, 08:28:30 »
Dette er fra Buddhsitisk Forum. Jeg syntes, det ville være godt at tage det op her også.

Mestre, lamaer, lærere bliver nødt til at tage hele 'religionen' op til service-eftersyn. Vi må nå ind til essensen i 'dette her' og udvikle det, så det passer til/i vores kultur.

Denne proces har vi begyndt her i Egely Kloster. Vi har det overordnede princip, at alt der 'fungerer' - hjælper os i den rigtige retning - skal bibeholdes, alt der hindrer os i (rimelig) hurtig 'fremgang' skal fjernes, alt neutralt (i den forbindelse) kan bibeholdes eller droppes. Dette princip diskuteres jævnligt her, og ceremonier osv bliver ændret, eksperimenteret med - selv siddestillingen. ALLE 'typer' buddha-ister er velkomne til at ændre på ALT her - så længe det er i overensstemmelse med dette princip. Vores udgangspunkt er Rinzai zen buddha-isme, men hvor vi 'ender', bevæger os hen, er åbent og uvist - udover at det (for-)bliver en direkte og effektiv vej til opvågnen.

Det er først indenfor de sidste årtier, at vesterlandske mestre er 'opstået'. Vi er for det meste i første generation af vesterlandske mestre, og der skal nok mindst fem generationer til, før vi ser et klart billede af, hvordan 'vores' buddhisme kommer til at se ud.

Jeg ved godt, at visse lærere og centre har 'udviklet' vestlige praksisser, som for mange er ganske tiltalende. De viser sig dog i de fleste tilfælde at være 'døgnfluer'. Det var med andre ord ikke 'fordøjet' godt nok, eller der manglede 'essens' - barnet blev smidt ud med badevandet.

Andre vesterniserede centre er startet af u-autoriserede og u-trænede 'mestre', men dem behøver vi vel slet ikke at komme ind på.

Offline Kim

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: (Zen) buddha-ismens fremtidige udvikling
« Svar #1 Dato: Lørdag d. 27 Feb, 2010, 22:13:48 »

Den hullede vej

Pilgrimmene går mod øst

Mesteren venter

Kære Roshi Denko

Dejlig "nyhed" fra Egely Kloster.

Jeg føler trang til at takke dig for at "vende hjem".

Jeg bukker dybt.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #2 Dato: Søndag d. 28 Feb, 2010, 08:20:23 »

Den hullede vej

Pilgrimmene går mod øst

Mesteren venter

Kære Roshi Denko

Dejlig "nyhed" fra Egely Kloster.

Jeg føler trang til at takke dig for at "vende hjem".

Jeg bukker dybt.
Tak for de venlige ord.

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Torsdag d. 09 Dec, 2010, 17:10:38 »
Det ville være spændende at høre, hvilke ændringer der allerede nu er blevet lavet eller har været eksperimenteret med  :D

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #4 Dato: Torsdag d. 09 Dec, 2010, 17:40:12 »
Det ville være spændende at høre, hvilke ændringer der allerede nu er blevet lavet eller har været eksperimenteret med  :D

Vi er i gang med at fjerne irrelevante ceremonier og ting baseret på diverse former for overtro. Teksterne er hovedsageligt blevet oversat til dansk. I stedet for at tæve folk til opvågnen, prøver vi at motivere dem.

Men kom og se, prøv, nyd!

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Torsdag d. 09 Dec, 2010, 23:58:20 »
Overtro! Er der ting, som er baseret på overtro? Levn fra 'gamle dage' måske? Jeg som troede Zen (Rinzai) var renset for den slags :)

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #6 Dato: Fredag d. 10 Dec, 2010, 08:42:27 »
Overtro! Er der ting, som er baseret på overtro? Levn fra 'gamle dage' måske? Jeg som troede Zen (Rinzai) var renset for den slags :)

Jeg har desværre set (aktiviteter baseret på) ganske megen overtro i det kloster, hvor jeg blev trænet. Eller måske var det (bare?) udnyttelse af folks naivitet.

Rinzai, som jeg har oplevet det, var ganske 'forurenet' med flere ting. Bl.a. derfor har jeg brudt med min lærer og læreplads.

Til gengæld er der så nogle, der har skabt 'ren' zen. De har droppet 'formålet' med buddhas lære. Det kan vel siges at være endnu værre (men det er en helt anden diskussion).

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Fredag d. 10 Dec, 2010, 23:51:11 »
Denko: Nu er jeg sikkert ganske grum! Men det er ikke meningen: Med en lærer og læreplads ganske meget forurent med overtro og andet, har du så 'lært' Rinzai Zen rigtigt?  ;)

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #8 Dato: Lørdag d. 11 Dec, 2010, 08:57:38 »
Denko: Nu er jeg sikkert ganske grum! Men det er ikke meningen: Med en lærer og læreplads ganske meget forurent med overtro og andet, har du så 'lært' Rinzai Zen rigtigt?  ;)

Nej, efter min egen mening (delvis) forkert. Det er jo derfor jeg ændrer ting.

Men: Det her med overtro er jo en generel mahayana 'ting'.
« Senest Redigeret: Lørdag d. 11 Dec, 2010, 09:07:35 af denko »

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Lørdag d. 11 Dec, 2010, 11:19:04 »
Den er jeg med på. Tidernes foranderlighed gør at 'ting' må ændres.