Forfatter Emne: Zen  (Læst 1151 gange)

Vindruen

• Gæst
Zen
« Dato: Søndag d. 28 Feb, 2010, 20:07:01 »
Jeg står ofte i "skærsilden" mellem zen og theravada, idet jeg hører Denkos kursus intenst i det ene øre og min theravada-veninde i det andet øre. Dette kan i sig selv være en frustation, når man forsøger at få en intellektuel forståelse af tingene, men det er også en ressource at få vendt tingene fra flere vinkler. Noget der går min veninde meget på i det jeg fortæller om zen er at hun synes man "genopfinder" buddhismen og ignorerer Buddhas ord. Det at man ikke ligger vægt på teksterne og reglerne fra suttaerne, som Buddhaen har givet os, gør at hun står helt af. Til dels kan jeg godt se hendes pointe. Den 8-foldige vej forsvinder lidt, når man ophøjer direkte oplevelse i meditationen, som den eneste vej til opvågning. Buddhaen satte sig rigtig nok ned og blev siddende til han fandt hvad han ledte efter, men han havde jo også trænet og læst i mange, mange år inden da. Og historien om at han satte sig ned og blev siddende under Bodhi-træet er jo også blot en 2.håndsviden, som vel lige så vel som al anden buddhistisk tekst, kan være blevet fordrejet?

Offline Kim

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Zen
« Svar #1 Dato: Søndag d. 28 Feb, 2010, 22:19:45 »
En enkelt drue

Mellem fingerspidserne

Ser du sandheden

Ja, det er "en svær drue at knække" (intellektuelt)! Men, er der en drue, et dilemma, et problem?

Hvis, jeg har forstået zen ret, skal vi blot lade alt ligge som det er. Uden tilknytning. Med fuld accept. I det øjeblik der er et "jeg" til stede "forvrænges sandheden". Alt farves af ens "humør".

God rejse!

« Senest Redigeret: Søndag d. 28 Feb, 2010, 22:39:53 af Kim »

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #2 Dato: Mandag d. 01 Mar, 2010, 08:51:09 »
Det er jo ikke Buddhas ord, men Buddhas sind vi er ude efter. Ligesom vi ikke bliver mætte af at læse madopskrifter eller menukort, bliver vi heller ikke spirituelt mætte af at læse sutraer. Ligesom vi ikke bliver mætte af at lave mad uden ingredienser bliver vi heller ikke spirituelt mætte af at følge forskrifter eller ottefoldige veje.

Derfor findes der retninger indenfor buddhismen - bl.a. zen - som videregiver og fokuserer på Buddhas sind. Tekster, forskrifter osv er her sekundære, men absolut ikke ignoreret.

Jeg kan ikke se nogen 'genopfinden' her. Buddhasindet er buddhasindet. Det bliver genopdaget - ikke genopfundet. Teoretiske studier og efteraben: Hvad fører det til? Måske frustration og tvivl :-\

Offline Bjarne

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Mandag d. 01 Mar, 2010, 11:46:11 »
Kære Vindrue.
Jeg ved ikke ret meget, men jeg tror, det du nævner ikke kan/skal forstås intellektuelt.
Tager jeg fejl, vil jeg gerne rettes.

Vindruen

• Gæst
« Svar #4 Dato: Mandag d. 01 Mar, 2010, 16:41:35 »
En enkelt drue
Mellem fingerspidserne
Ser du sandheden

Ja, det er "en svær drue at knække" (intellektuelt)! Men, er der en drue, et dilemma, et problem?
Hvis, jeg har forstået zen ret, skal vi blot lade alt ligge som det er. Uden tilknytning. Med fuld accept. I det øjeblik der er et "jeg" til stede "forvrænges sandheden". Alt farves af ens "humør".
God rejse!
Tak for dit svar, men hvis jeg skal være helt ærlig, så ser jeg kun fraser og floskler, som jeg har hørt 1000 gange før - men måske er du nået længere end jeg

Vindruen

• Gæst
« Svar #5 Dato: Mandag d. 01 Mar, 2010, 16:45:01 »
Kære Vindrue.
Jeg ved ikke ret meget, men jeg tror, det du nævner ikke kan/skal forstås intellektuelt.
Tager jeg fejl, vil jeg gerne rettes.
Jeg tror ikke der er noget kan/skal i det. Min mening er at en intellektuel forståelse for grundprincipperne er vigtig (for mig). Andre mener det ikke. Men der er vel en grund til at Denko holder et kursus om buddhisme...det er jo ikke forkert at tænke og forstå tingene på et teoretisk plan. Faktisk mener jeg at det er yderst vigtigt til at starte med, men det ved jeg godt der er mange meninger om.

Vindruen

• Gæst
« Svar #6 Dato: Mandag d. 01 Mar, 2010, 16:48:39 »
Ligesom vi ikke bliver mætte af at lave mad uden ingredienser bliver vi heller ikke spirituelt mætte af at følge forskrifter eller ottefoldige veje.
Jeg kan ikke se nogen 'genopfinden' her. Buddhasindet er buddhasindet. Det bliver genopdaget - ikke genopfundet. Teoretiske studier og efteraben: Hvad fører det til? Måske frustration og tvivl :-\
Jeg forstår godt sammenligningen med menukort osv., men Buddhaen sagde jo at den 8foldige vej ER vejen til opvågning...eller hvad? Sådan har jeg i hvert fald læst/forstået det.
Teoretiske studier og efteraben....ja det kan føre til tvivl, men det kan jo også føre til erkendelser, som er vigtige som et skridt på vejen? Du har jo også selv sagt at "efteraben" er nødvendigt i starten, vi skal bare vide at det er det vi gør...ikke? Eller hvad?

Offline Kim

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Mandag d. 01 Mar, 2010, 19:22:25 »

[/quote]
Tak for dit svar, men hvis jeg skal være helt ærlig, så ser jeg kun fraser og floskler, som jeg har hørt 1000 gange før - men måske er du nået længere end jeg
[/quote]

Nej, jeg er ikke nået længere. Jeg er inden for hørevidde, når du spørger.

Men lyt til stilheden! Hvilken befrielse!

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #8 Dato: Tirsdag d. 02 Mar, 2010, 09:12:55 »
Ligesom vi ikke bliver mætte af at lave mad uden ingredienser bliver vi heller ikke spirituelt mætte af at følge forskrifter eller ottefoldige veje.
Jeg forstår godt sammenligningen med menukort osv., men Buddhaen sagde jo at den 8foldige vej ER vejen til opvågning...eller hvad? Sådan har jeg i hvert fald læst/forstået det.
Teoretiske studier og efteraben....ja det kan føre til tvivl, men det kan jo også føre til erkendelser, som er vigtige som et skridt på vejen? Du har jo også selv sagt at "efteraben" er nødvendigt i starten, vi skal bare vide at det er det vi gør...ikke? Eller hvad?
Zen ser nu noget anderledes på det. Hvad S. Buddha sagde er ofte (måske for det meste) taget 'out of context' , og hans virkelige intentioner er overset. Den ottefoldige vej fører ikke noget sted hen. Der er ikke et mål, der er (blot) vejen. Jeg mener ikke jeg har sagt, at efteraben er nødvendig. Jeg har måske sagt at det kan være (en hjælp).
Buddhismen går ud på at vågne op. 'Buddhisme' betyder jo 'opvågnings-isme'. Vi vågner ikke op ved at drømme om (at følge) en vej. Vi vågner ikke op når vi drømmer om at et vækkeur ringer. Vi er enten vågne eller også er vi ikke! Der er ikke nogen som helst måde vi kan komme fra den ene 'tilstand' til den anden. Det er lidt som paralelle universer.

Vi vågner op, når vi har sovet længe nok - eller når nogen/noget vækker os.

Vindruen

• Gæst
« Svar #9 Dato: Tirsdag d. 02 Mar, 2010, 12:23:40 »
Zen ser nu noget anderledes på det. Hvad S. Buddha sagde er ofte (måske for det meste) taget 'out of context' , og hans virkelige intentioner er overset. Den ottefoldige vej fører ikke noget sted hen.
Så forstår jeg ingenting. Jeg mente da at den 8foldige vej er en del af de 4 ædle sandheder. At vejen ud af dukkha er den 8foldige vej....er det ikke den 4. ædle sandhed?

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #10 Dato: Tirsdag d. 02 Mar, 2010, 13:44:30 »
Zen ser nu noget anderledes på det. Hvad S. Buddha sagde er ofte (måske for det meste) taget 'out of context' , og hans virkelige intentioner er overset. Den ottefoldige vej fører ikke noget sted hen.
Så forstår jeg ingenting. Jeg mente da at den 8foldige vej er en del af de 4 ædle sandheder. At vejen ud af dukkha er den 8foldige vej....er det ikke den 4. ædle sandhed?
JoDa. - men den fører ingen steder hen. Med andre ord: opvågnen sker i en anden 'dimension'. Så længe du drømmer om opvågnen er du jo ikke vågen vel?