Forfatter Emne: Av min ryg  (Læst 1300 gange)

Vindruen

• Gæst
Av min ryg
« Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 01:20:02 »
Manner, min ryg hader mig efter jeg er begyndt at meditere. Jeg er nærmest blevet afhængig af at tage smertestillende piller ½ time inden jeg sætter mig  :o´
Er der nogen gode øvelser for ryggen, som I har erfaring med hjælper i forhold til at sidde? Jeg kender de fleste øvelser, men som sygeplejerske har jeg mest haft fokus på øvelser der hjælper i forhold til tunge forflytninger og dårlige arbejdsstillinger. Men det er måske et og det samme?

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Av min ryg
« Svar #1 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 10:05:06 »
Først og fremmest skal du få din meditations 'instruktør' til at checke den stilling du bruger. Det burde absolut ikke gøre mere end ganske midlertidigt ondt - med mindre du har decideret rygskade - eller visse psykiske problemer. At tage smertestillende medicin inden meditation er en rigtig dårlig løsning.

Ang øvelser: Det skal du også spørge din lærer om, da de jo afhænger af, hvad problemet rent faktisk er.

Der er mange, som har en del spændinger i kroppen i begyndelsen, indtil de vænner sig til det både kropsmæssige og psykisk.

Udover det, så er yoga ikke det værste.

Vindruen

• Gæst
« Svar #2 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 10:51:09 »
Først og fremmest skal du få din meditations 'instruktør' til at checke den stilling du bruger. Det burde absolut ikke gøre mere end ganske midlertidigt ondt - med mindre du har decideret rygskade - eller visse psykiske problemer. At tage smertestillende medicin inden meditation er en rigtig dårlig løsning.

Ang øvelser: Det skal du også spørge din lærer om, da de jo afhænger af, hvad problemet rent faktisk er.

Der er mange, som har en del spændinger i kroppen i begyndelsen, indtil de vænner sig til det både kropsmæssige og psykisk.

Udover det, så er yoga ikke det værste.
Nu er jeg jo lidt autodidakt stadigvæk, så jeg har ikke en lærer og intruktør...jo...der er jo en i gruppen på Christianshavn. Kan prøve at spørge ham.  :)

Offline Dennis

• Buddhistisk Samfund
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 11:25:13 »
Hej.

Jeg er også rimeligt ny i denne disciplin og her er et tip jeg selv har haft glæde af:

Prøve denne stilling http://www.manchesterbuddhistcentre.org.uk/wp-content/uploads/mbc-meditation-022.jpg - evt. uden hænderne i lommen  ;)
Sid på en pude (f. eks. en http://en.wikipedia.org/wiki/Zafu på højkant) så der ikke er tryk på knæene. Jeg synes dette er den stilling hvor det er nemmest at holde ryggen ret - også når koncentrationen ryger ind imellem.

Hvis smerterne ikke skyldes en decideret rygskade, er de vel glimrende opmærksomhedsobjekter. Eller hvad siger du, Denko?
« Senest Redigeret: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 11:30:24 af Dennis »

Vindruen

• Gæst
« Svar #4 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 11:29:15 »
Hej.
Jeg er også rimeligt ny i denne disciplin og her er et tip jeg selv har haft glæde af:
Prøve denne stilling http://www.manchesterbuddhistcentre.org.uk/wp-content/uploads/mbc-meditation-022.jpg - evt. uden hænderne i lommen  ;)
Sid på en pude så der ikke er tryk på knæene. Jeg synes dette er den stilling hvor det er nemmest at holde ryggen ret - også når koncentrationen ryger ind imellem.
Hvis smerterne ikke skyldes en decideret rygskade, er de vel glimrende opmærksomhedsobjekter. Eller hvad siger du, Denko?
Ja, det kan godt være jeg skal prøve denne stilling af herhjemme og se om det er bedre.
Jeg er helt klar over at smerter kan bruges som opmærksomhedsobjekter, men for mit vedkommende kommer det an på hvordan og hvor meget det gør ondt. På et tidspunkt føltes det som om jeg fik jaget en kniv ind bag skulderbladet og det blev bare ved og ved. Så er det altså lidt svært at koncentere sig om noget som helst andet end: "Hvornår ringer han med den s.... klokke?"  ;D

Offline Dennis

• Buddhistisk Samfund
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 11:36:02 »
Lyder bekendt. Man kan så bide sig selv i kinden, således at det gør mere ondt end det andet sted - bare for afvekslingens skyld.

(Just kidding - men er dog afprøvet)

Vindruen

• Gæst
« Svar #6 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 12:14:53 »
Lyder bekendt. Man kan så bide sig selv i kinden, således at det gør mere ondt end det andet sted - bare for afvekslingens skyld.
(Just kidding - men er dog afprøvet)
:)

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #7 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 12:15:30 »
Hvis der er smerter mellem skuldrene, lyder det som om siddestillingen er forkert (medmindre der er en faktisk skade).

At holde den lette spænding over lænden eller "svajen", med bækkenet tippet, kan evt. være løsningen. Ryggen skal nemlig ikke holdes ret, den skal nærmest hvile som ret, justeret ved, hvor meget man svajer. Og det kan også hænge sammen med, om puden har den rigtige højde. Det er dog meget svært at rådgive, når kroppen ikke er HER, hvor vi kan se på den!!!!!!

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #8 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 12:26:39 »
På et tidspunkt føltes det som om jeg fik jaget en kniv ind bag skulderbladet og det blev bare ved og ved.

Du sidder ikke ret nok med overkroppen (nakken, hovedet). Ryghvirvlerne skal blot stables ovenpå hinanden, så kan musklerne (hvor smerten sidder) slappe af. Det kan godt virke unaturligt i begyndelsen.

Offline allan_dystrup

• Newbie
  • *
  • allan
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 14:39:17 »
Er der nogen gode øvelser for ryggen, som I har erfaring med hjælper i forhold til at sidde?

Ja, fx :
http://www.yoga.dk/artikler/alle_numre_af_bindu/bindu_25/yoga_for_ryggen

vh / allan

Vindruen

• Gæst
« Svar #10 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 16:45:07 »
Ja, fx :
vh / allan
Nu har jeg hørt så meget godt om yoga, at jeg har tilmeldt mig et grundkursus. Så må jeg se om ikke det hjælper  :)

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #11 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 20:19:50 »
Ja, fx :
vh / allan
Nu har jeg hørt så meget godt om yoga, at jeg har tilmeldt mig et grundkursus. Så må jeg se om ikke det hjælper  :)

Husk bare at passe godt på, hvis du har hypermobile led.

Vindruen

• Gæst
« Svar #12 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 23:38:47 »
Husk bare at passe godt på, hvis du har hypermobile led.
Tak, det skal jeg nok. Jeg satser på at læreren kan "aflæse" kroppen. Jeg ved jeg har tendens til at overstrække mine knæ f.eks.

Vindruen

• Gæst
« Svar #13 Dato: Onsdag d. 10 Mar, 2010, 23:40:41 »
Hvis der er smerter mellem skuldrene, lyder det som om siddestillingen er forkert (medmindre der er en faktisk skade).

At holde den lette spænding over lænden eller "svajen", med bækkenet tippet, kan evt. være løsningen. Ryggen skal nemlig ikke holdes ret, den skal nærmest hvile som ret, justeret ved, hvor meget man svajer. Og det kan også hænge sammen med, om puden har den rigtige højde. Det er dog meget svært at rådgive, når kroppen ikke er HER, hvor vi kan se på den!!!!!!
Ja, jeg tror jeg spænder meget i den øverste del af ryggen. Men det er nu et problem jeg har haft i mange år (spændinger øverst i ryggen+nakken). Jeg skal til at gå til noget massage+akupunktur også+styrketræning. Nu skal der styr på den krop!

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #14 Dato: Torsdag d. 11 Mar, 2010, 00:32:06 »
Ja, jeg tror jeg spænder meget i den øverste del af ryggen. Men det er nu et problem jeg har haft i mange år (spændinger øverst i ryggen+nakken). Jeg skal til at gå til noget massage+akupunktur også+styrketræning. Nu skal der styr på den krop!

Jeg vil gerne komme med en reklame for enten ***************rolfing**************** eller **********kmi behandling********** da disse en gang for alle omrokerer alle de dårlige vaner og mønstre og fikseringer, som sidder i kroppen og skaber den normale og sunde balance.

Tak, det skal jeg nok. Jeg satser på at læreren kan "aflæse" kroppen. Jeg ved jeg har tendens til at overstrække mine knæ f.eks.

Jeg har dyrket forskellige former for yoga hos forskellige lærere - og de har ikke allesammen været super-obs på alle deltagere. Den sidste, som jeg er gået hos, som også er zenbuddhist og ved, hvad praksissen består af, var god til at målrette øvelser. Men han sagde også, at det var en god ide at fortælle læreren om eventuelle "skavanker".