Forfatter Emne: Fortsat meditation  (Læst 1110 gange)

Offline Christian

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fortsat meditation
« Dato: Fredag d. 01 Jan, 2010, 16:24:37 »
Godt nytår til jer alle.

Jeg begyndte at meditere for to år siden, da en tidligere munk holdt foredrag på min efterskole. Hvor lang tid jeg mediterede, og hvornår jeg gjorde det, ændrede sig i takt med min udvikling, men da jeg startede på gymnasiet, mediterede jeg ca en halv time inden morgenmaden. Desværre er jeg kommet ud af rytmen, og nu kan der gå en uge mellem hver meditation, hvilket piner mig. En del af forklaringen kunne være, at jeg ikke har nogen lærer eller rådgiver, der kan motivere mig. Jeg er derfor glad for, at dette forum er blevet oprettet.

Kunne nogen komme med gode råd eller anden motivation, så jeg måske kunne tage mig lidt mere sammen?

På forhånd tak
Christian

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Fortsat meditation
« Svar #1 Dato: Fredag d. 01 Jan, 2010, 16:48:51 »
Velkommen Christian

Ja, det er vigtigt at have jævnlig kontakt med en lærer. Zen er ikke noget man kan træne på egen hånd, da det jo er noget der skal flytte os 'udover' os selv.

Angående zazen, så sid når du føler behov for det. Men det er vigtigt, at du er ærlig overfor dig selv mht dette behov. Hvis du ikke er motiveret, har du vel ikke behov - eller hvad? I zen får du ikke lov til at lægge ansvaret over på andre, og det er ikke en/din lærer der skal motivere dig.

Offline Kim

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Fredag d. 01 Jan, 2010, 17:55:14 »
Ja, Christian..

Jeg kender det fra mig selv. Det, at man sætter sig noget i hovedet. Og alligevel ikke følger det. Det er en indre kamp.

Min forståelse af zen er dette: Du ser, at du selv er skaber af problemet (og illusionen).Der kan bruges mange ord på dette. Ikke at bruge ord er også zen  ;)

Du kan også lade være med at handle (det er vel også handling?)

At lade alt passere uhindret gennem "sindets si" - er zen! (tror jeg)
« Senest Redigeret: Lørdag d. 02 Jan, 2010, 01:40:37 af Kim »

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #3 Dato: Fredag d. 01 Jan, 2010, 17:59:28 »
Jeg begyndte at meditere for to år siden, da en tidligere munk holdt foredrag på min efterskole.
....
Kunne nogen komme med gode råd eller anden motivation, så jeg måske kunne tage mig lidt mere sammen?

På forhånd tak
Christian

Velkommen!

Bare fordi jeg er nysgerrig: kan du huske, hvem munken var og hvilken slags buddhisme, han praktiserede?

Motivation er noget, du selv skal stå for  ;) men det kan hjælpe at sidde med i en gruppe eller deltage i regelmæssige aktiviteter. Nu ved jeg ikke, hvor du befinder dig i landet, men der er en hel del grupper, især i København, Aarhus og Odense. For ikke at sige, Østermarie!

Godt nytår - og held og lykke!

Offline Christian

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Fredag d. 01 Jan, 2010, 18:01:52 »
Jeg er interesseret i zen og vil gerne praktisere det, men det er ikke det, jeg har gjort indtil videre. Jeg har blot siddet i zazen dagligt og forsøgt at få lidt buddhistisk filosofi ind i min hverdag.

For mit eget vedkommende føler jeg, at behovet stadig er der, selvom motivationen stiger eller daler. Og det er ikke tanken, at jeg lægger ansvaret over på andre end mig selv, selvom det måske lød lidt sådan. Jeg tænkte bare, om nogen kunne hjælpe mig.

Jeg tror, at jeg er uopklaret med en hel del af filosofien inde for zen. Men jeg vil gerne lære.

Offline Christian

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Fredag d. 01 Jan, 2010, 18:11:48 »
Hej Mugen  :)

Han hedder Jonah Ohayv. Jeg er ikke helt sikker på, hvilken form for buddhisme, han praktiserede - det er trods alt lang tid siden. Men du kender ham måske?

Offline Mugen

• Administrator
  • Jr. Member
  • unsui, zen-munk
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #6 Dato: Fredag d. 01 Jan, 2010, 18:25:53 »
Hej Mugen  :)

Han hedder Jonah Ohayv. Jeg er ikke helt sikker på, hvilken form for buddhisme, han praktiserede - det er trods alt lang tid siden. Men du kender ham måske?

Jeg har faktisk hørt om ham, men husker ikke i hvilken sammenhæng! Men jeg kender ham ikke. Tak fordi du huskede!

Offline Kim

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Fredag d. 01 Jan, 2010, 18:33:11 »
Zen:

En frugt der plukkes

Hånden der knuger om det

Tilhører ingen

Tanker, der kom til mig. Men hvem er jeg?

K.
« Senest Redigeret: Lørdag d. 02 Jan, 2010, 01:41:42 af Kim »

Offline Andreas

• Buddhistisk Samfund
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Lørdag d. 02 Jan, 2010, 00:27:00 »
Hey dér Christian

Det der med at tage sig sammen er opreklameret - drop det!
Hvis du i stedet nøjes med være opmærksom på hvad du gør (herunder også tænker), bliver livet nemmere. Der er zentræninng en god hjælp, da man sjældent selv er opmærksom på når man er uopmærksom.  :).. det ret smart.

mvh Andreas

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #9 Dato: Lørdag d. 02 Jan, 2010, 09:19:25 »

Jeg tror, at jeg er uopklaret med en hel del af filosofien inde for zen. Men jeg vil gerne lære.

Beklager, zen er ikke filosofi. Zen er at fungere fra det opvågnede sind.

(Men der er megen filosofi (og pseudofilosofi) der er influeret af zen)

Offline Toke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Lørdag d. 02 Jan, 2010, 21:41:02 »
Hej Christian!

Dit spørgsmål er genialt i al sin enkelhed :)
Du rører ved noget meget centralt, synes jeg.
Det var vildt, vildt svært for mig at tage mig sammen de første år - - - og flere år i træk fik jeg det ikke gjort.
Efterhånden mærkede jeg, hvor givende det kan være - - - så nu er det OVERHOVEDET ikke svært for mig at tage mig sammen.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal råde dig til, men prøver:

0) tilgiv dig selv - det ER vildt svært at tage sig sammen til - måske netop fordi det RYKKER
1) ta' det roligt, det kommer nok
2) JUST DO IT
3) bare 5-10 minutter HVER morgen - som et slavisk princip (i det mindste på hverdage) ... hvad man ikke har i STYRKE kan man støtte sig til i RYTME og PRINCIP :)
4) når du ikke får det gjort om morgenen kan du i stedet gå en lille zen-tur om aftenen, hvor du prøver at fokuserer på åndedræt og skridt
5) PS jeg er en nobody - en halvstuderet røver, en autodidakt - nogen vil sikkert sige, at mine råd er NON-ZEN(SE) :)

KH
toke