Forfatter Emne: Debatforum?  (Læst 1172 gange)

Vindruen

• Gæst
Debatforum?
« Dato: Tirsdag d. 16 Mar, 2010, 02:37:32 »
Hej allesammen
Jeg kunne godt tænke mig at ryste et par zen-folk ud af zazen engang imellem  ;)

Jeg har tænkt meget over hvordan man egentlig kan bruge et zen-forum på en god måde. Indenfor zen ligger man jo traditionelt set ikke meget værdi i ord og diskussioner. Netop derfor er der nok ret stille herinde. MEN nu har vi jo valgt at tilmelde os siden og så må det vel være fordi vi mener at kunne bruge den til noget fornuftigt? Er det meningen at det skal være et debat-forum eller er det mere ment som et "Spørg Denko om noget konkret"-forum eller hvordan? Begge dele er naturligvis en fantastisk mulighed. Personligt kunne jeg godt tænke mig begge dele  :)

F.eks. kunne jeg godt tænke mig at høre om folks meditations-oplevelser (hvis ikke det er for privat?) eller hvis I har læst nogle interessante suttaer eller undret jer over et eller andet, som I vil dele/diskutere? Eller er det helt anti-zen det jeg skriver?

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Debatforum?
« Svar #1 Dato: Tirsdag d. 16 Mar, 2010, 08:32:49 »
Hej

Jeg skabte dette forum som et internet sted, hvor zen folk kunne få lidt fred. Vi zen folk har jo en lidt mærkelig holdning, og er derfor ofte skældt ud af andre buddhister. Vi mener fx, at det er absolut muligt at blive (en) buddha. Vi mener, at 'visdom' er uafhængig af ord og begreber. Vi mener, at 'roden' til al buddhisme/buddhistisk er (za-) zen (idet Gotama jo blev Buddha ved at zazenne under et figentræ) osv osv. -Men måske er de bare jaloux? ;D

Forumet er åbent for alt og alle med interesse for, nysgerrighed om, zen. Der er ingen begrænsninger i brugen. Men zen er jo egentlig ikke noget man sådan 'debatterer', og - hvis man har en lærer - er éns oplevelser ikke noget man 'snakker om' med andre end éns lærer i dokusan.

Lad os se, hvad det kan blive til.

Jeg håber, der også kommer medlemmer fra de forskellige andre zengrupper i Danmark - ikke blot Rinzai Zen Buddhistisk Samfund.

Det er ikke meningen, at det kun skal være et 'spørg Denko' sted.

--   og her indenfor maha-yana hedder det altså sutra og ikke sutta eller andet >:(
« Senest Redigeret: Tirsdag d. 16 Mar, 2010, 10:51:55 af denko »

Vindruen

• Gæst
Sv: Debatforum?
« Svar #2 Dato: Onsdag d. 17 Mar, 2010, 01:25:39 »
   --   og her indenfor maha-yana hedder det altså sutra og ikke sutta eller andet >:(
Ups, sorry  ;)
Det kan være svært når man er zenavada-ist  ;D