Forfatter Emne: Udpegnings-instruktion  (Læst 297 gange)

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
Udpegnings-instruktion
« Dato: Lørdag d. 06 Aug, 2011, 18:55:30 »
Indenfor tibetansk buddhisme findes en udpegnings- instruktion, som er en direkte introduktion til sindets natur. Det gives af en autentisk mester. Findes der noget tilsvarende indenfor zen buddhismen?

Her er for øvrigt en tibetansk ordliste på dansk:
http://rangjung.com/GomdeDK/ordliste.htm

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Udpegnings-instruktion
« Svar #1 Dato: Lørdag d. 06 Aug, 2011, 20:50:30 »
"findes" - sådan rent teoretisk går jeg ud fra. Du, mn, har vel ikke oplevet det.

Indenfor tibetansk buddhisme bruges sproget (desuden) på en anden måde end (f.x.) indenfor zen.

Men, ja! hele tiden - og de som fatter det, de fatter det.

Mere konkret: Indenfor Rinzai zen buddhismen bruger vi koaner for at gøre eleven klar til 'udpegningen', og når eleven er dér, er 'fatningen' (nærmest) altid til stede.

Her hos os er der så at sige tre trin: 'Fatning' (oplevelse af vores oprindelige sande væsen / fundamental årvågenhed), skelnen (mellem oprindelige væsen og 'almindelig bevidsthed') og vænnen sig til at være (en) buddha.

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Lørdag d. 06 Aug, 2011, 23:01:12 »
Nej, jeg har ikke oplevede en udpegnings – instruktion. Jeg mangler endnu at knytte mig til en mester, og jeg vakler mellem Zen og Dzogchen/Mahamudra, men jeg hælder mest mod Zen. Jeg kan godt lide at læse om tibetansk buddhisme, og mener jeg får en hel del ud af det, også selv om der gik en hel del tid, før det gik op for mig, at jeg ikke kan læse mig til det jeg sørger! Anderledes svært finder jeg det er, at læse om Zen, det er på en eller anden måde mere svært tilgængelig via bøger, men OK det er jo ligesom en del af Zen.

Min nuværende forståelse (min forståelse ændres løbende) af udpegnings – instruktionen er, at den allerede kan gives ”tidligt” under vipassana, hvor ens mester udpeger det naturlige sind, så man ved hvad man kigger efter, herefter skal eleven arbejde på at stabilisere det udpeget naturlige sind. For at får udbytte af en udpegnings - instruktion skal eleven være klar til det, men der er jo i virkeligheden også det du skriver.

Gad vide om ikke den almindelige bevidsthed du nævner, er det man indenfor Tibetansk buddhisme kalder for Alaya (grundbevidstheden). Det er så vidt jeg kan forstå, tit her man ende med sin Shamatha meditation, man hviler i grundbevidstheden stort set uden mental støj (mindfulness), men har stadig ikke fundet det naturlige sind. Det er for øvrigt det punkt jeg selv tror jeg nærmer mig. Jeg er dog noget i tvivl om den ”almindelige bevidsthed”  og Alaya betyder det samme.

Selv inden for Tibetansk buddhisme betyder ordene ikke det samme, det kan godt være temmelig forvirrende!

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #3 Dato: Søndag d. 07 Aug, 2011, 08:07:56 »
Ja; alm. bevidsthed = alaya. Men hvorfor bruge fremmedord.

Zen er 'sværere', fordi vi forsøger at undgå begrebsmæssig 'forståelse'. Det er langt lettere at danne sig forestillinger om indsigt og forståelse i (bl.a.) tibetansk buddhisme - specielt hvis man ikke har en oplyst lærer (en buddha).

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Søndag d. 07 Aug, 2011, 09:25:47 »

Zen er 'sværere', fordi vi forsøger at undgå begrebsmæssig 'forståelse'. Det er langt lettere at danne sig forestillinger om indsigt og forståelse i (bl.a.) tibetansk buddhisme - specielt hvis man ikke har en oplyst lærer (en buddha).
Ja, selv om jeg godt kan lige at læse bøger, så er det faktisk noget af det som tiltaler mig ved zen. Det er måske lidt selvmodsigende.

Offline Ming Bao

• Ansvarlige
  • Newbie
    • Vis profil
    • Tao Zen Center
« Svar #5 Dato: Søndag d. 07 Aug, 2011, 12:51:11 »
Skriver her på engelsk da min  dansk ikke er tilsträkkelig:
You have to be aware of what you mean with "almindelig bevisthed". I should not be taken for the everyday mind which is more or less deluded and responsible for the dreamworld of man in general and a result of the 5 Skandhas. Alaya Vijnana is the storehouse conciousness which is the same as the universal or divine, allconserving Mind = Tathagatagarbha.
Amituofo!
Ming Bao

Tao Zen Center
Hasselgatan 8
214 34 Malmö
Sweden
taozen.se
+46-(0)70-415 46 42

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #6 Dato: Søndag d. 07 Aug, 2011, 13:39:08 »
I believe we were talking about alaya and not alaya vijnana - and alaya is indeed (in tibetan buddhism (or at least dzogchen)) ordinary mind (as 'opposed to' the zen Ordinary Mind)

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Søndag d. 07 Aug, 2011, 13:57:22 »
Jeg mener også at vi tale om alaya - ikke alyay vijnana som jeg ikke kende og bliver nødt til at google.