Nej, jeg har ikke oplevede en udpegnings – instruktion. Jeg mangler endnu at knytte mig til en mester, og jeg vakler mellem Zen og Dzogchen/Mahamudra, men jeg hælder mest mod Zen. Jeg kan godt lide at læse om tibetansk buddhisme, og mener jeg får en hel del ud af det, også selv om der gik en hel del tid, før det gik op for mig, at jeg ikke kan læse mig til det jeg sørger! Anderledes svært finder jeg det er, at læse om Zen, det er på en eller anden måde mere svært tilgængelig via bøger, men OK det er jo ligesom en del af Zen.
Min nuværende forståelse (min forståelse ændres løbende) af udpegnings – instruktionen er, at den allerede kan gives ”tidligt” under vipassana, hvor ens mester udpeger det naturlige sind, så man ved hvad man kigger efter, herefter skal eleven arbejde på at stabilisere det udpeget naturlige sind. For at får udbytte af en udpegnings - instruktion skal eleven være klar til det, men der er jo i virkeligheden også det du skriver.
Gad vide om ikke den almindelige bevidsthed du nævner, er det man indenfor Tibetansk buddhisme kalder for Alaya (grundbevidstheden). Det er så vidt jeg kan forstå, tit her man ende med sin Shamatha meditation, man hviler i grundbevidstheden stort set uden mental støj (mindfulness), men har stadig ikke fundet det naturlige sind. Det er for øvrigt det punkt jeg selv tror jeg nærmer mig. Jeg er dog noget i tvivl om den ”almindelige bevidsthed” og Alaya betyder det samme.
Selv inden for Tibetansk buddhisme betyder ordene ikke det samme, det kan godt være temmelig forvirrende!