Forfatter Emne: Reinkarnation  (Læst 485 gange)

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
Reinkarnation
« Dato: Onsdag d. 24 Nov, 2010, 19:43:41 »
Har reinkarnation en plads i Zen, sådan som det har i så mange andre buddhistiske tradition?

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Reinkarnation
« Svar #1 Dato: Onsdag d. 24 Nov, 2010, 19:53:25 »
Har reinkarnation en plads i Zen, sådan som det har i så mange andre buddhistiske tradition?
"Mange andre" er vist lidt overdrevet. Re-inkarnation (gen-fødsel) har faktisk ikke særlig meget 'plads' i buddhismen. Det er en hinduistisk 'ting'.

Og: Hvad mener du egentlig med dit spørgsmål? Zen buddhismen er jo ikke en spekulativ/teoretisk 'religion'.

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Onsdag d. 24 Nov, 2010, 20:57:14 »
Måske mit valg af buddhistisk litteratur har en slagside mod tibetansk buddhisme, og derfor har jeg fået det indtryk, at mange buddhistiske traditioner på en eller anden måde beskæftiger sig reinkarnation.  Jeg har ikke et eneste sted læst om reinkarnation i forbindelse med Zen, det er derfor jeg spørg.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #3 Dato: Onsdag d. 24 Nov, 2010, 21:09:14 »
Måske mit valg af buddhistisk litteratur har en slagside mod tibetansk buddhisme, og derfor har jeg fået det indtryk, at mange buddhistiske traditioner på en eller anden måde beskæftiger sig reinkarnation.  Jeg har ikke et eneste sted læst om reinkarnation i forbindelse med Zen, det er derfor jeg spørg.
Jamen!? Tibetansk B. er vel kun 1 (max 4) 'buddhistiske traditioner', så "mange" var vist en overdrivelse ;D.

Det eneste du finder i zen vil nok være om zenmesteren der blev genfødt som ræv fem hundrede gange (Mumonkan #2).

Anyway; nej, vi beskæftiger os ikke (officielt) med det. Men de, som ønsker at arbejde med det i dokusan, er da velkomne til det.
« Senest Redigeret: Onsdag d. 24 Nov, 2010, 21:11:09 af denko »

Offline mn

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Torsdag d. 25 Nov, 2010, 10:44:58 »
Nå ja, det er rigtig. Den har jeg læst, uden dog at kunne forstå meningen med den, men læst den det har jeg da.

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #5 Dato: Torsdag d. 25 Nov, 2010, 12:14:13 »
Nå ja, det er rigtig. Den har jeg læst, uden dog at kunne forstå meningen med den, men læst den det har jeg da.
Ikke så mærkeligt. Den koan betragtes som ret avanceret. Det er en af de sidste koaner man arbejder på.