Forfatter Emne: Teori og praksis  (Læst 1033 gange)

Vindruen

• Gæst
Teori og praksis
« Dato: Mandag d. 01 Feb, 2010, 21:02:08 »
Er der nogen der har erfaringer med at separere teori og praksis, på den måde forstået at praktisere zen og samtidig have interessen for diverse teoretiske tilgange som en "hobby" ved siden af puden?

Jeg oplever mere og mere at teori og praksis er to vidt forskellige ting, som ikke behøver påvirke hinanden. På den anden side ved jeg at Denko siger man blot skaber endnu en "delusion" ved at studere teorien med sit dualistiske intellekt og dermed skaber flere hindringer i sin praksis. Nogen inputs?

Offline denko

• Rinzai zen præst og Dharma arving
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
Sv: Teori og praksis
« Svar #1 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 07:16:58 »
Her er zen - i det mindste Rinzai formen - jo dejlig: Der er ingen teori.

Vindruen

• Gæst
« Svar #2 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 13:41:37 »
Ja, men kan man adskille det sådan at man praktisere zen og interessere sig for teori uden for puden? Uafhængigt af praksis mener jeg.

Offline Kim

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 15:07:43 »
"Teori og praksis":

Jeg er i syv sind

Når jeg nu tæller efter

Er det så otte
« Senest Redigeret: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 16:28:38 af Kim »

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #4 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 15:20:19 »
Ja, men kan man adskille det sådan at man praktisere zen og interessere sig for teori uden for puden? Uafhængigt af praksis mener jeg.

Der er ikke noget som ikke er 'zen praksis' - så; ja&nej.  Det er fint at interessere sig for teoretisk buddhisme, men lad være med at adskille det fra praksis. Hvis der er tidspunkter som ikke er praksis, er din praksis dualistisk (håber ikke vi er helt løbet af sporet her).

Vindruen

• Gæst
« Svar #5 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 18:14:13 »
Det er fint at interessere sig for teoretisk buddhisme, men lad være med at adskille det fra praksis. Hvis der er tidspunkter som ikke er praksis, er din praksis dualistisk (håber ikke vi er helt løbet af sporet her).

Hmm....ja...du har ret...min praksis er dualistisk...jeg er vist endnu ikke kommet dertil hvor jeg ser alt som praksis...eller måske rettere....jeg vælger at betragte visse ting som udenfor praksis....sikkert fordi jeg ikke helt kan overskue at betragte disse ting som praksis...hmmm...gad vide om vi så ikke er ude i noget med at der er visse handlinger jeg ikke ønsker at tage ansvar for....hmmm...eller måske er jeg løbet af sporet..... ???

Offline denko

• Administrator
  • Sr. Member
    • Vis profil
    • Egely Kloster
« Svar #6 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 18:32:27 »
Det er fint at interessere sig for teoretisk buddhisme, men lad være med at adskille det fra praksis. Hvis der er tidspunkter som ikke er praksis, er din praksis dualistisk (håber ikke vi er helt løbet af sporet her).

Hmm....ja...du har ret...min praksis er dualistisk...jeg er vist endnu ikke kommet dertil hvor jeg ser alt som praksis...eller måske rettere....jeg vælger at betragte visse ting som udenfor praksis....sikkert fordi jeg ikke helt kan overskue at betragte disse ting som praksis...hmmm...gad vide om vi så ikke er ude i noget med at der er visse handlinger jeg ikke ønsker at tage ansvar for....hmmm...eller måske er jeg løbet af sporet..... ???

Interessant :D

Det er måske lettere at se på det på en anden måde: 'Praksis' er at 'følge vejen' - og det gør du vel hele tiden.

Vindruen

• Gæst
« Svar #7 Dato: Tirsdag d. 02 Feb, 2010, 19:26:34 »
Interessant :D

Det er måske lettere at se på det på en anden måde: 'Praksis' er at 'følge vejen' - og det gør du vel hele tiden.

Ja, den var god, den er købt  :)
Selv i "Vindruens-ikke-praksis-handlinger ::)" har jeg jo de fire sandheder, den ottefoldige vej og de fem forskrifter i min bevidsthed.