Forfatter Emne: Daglig praksis  (Læst 469 gange)

Offline YesheDorje

• Buddhistisk Samfund
  • Newbie
    • Vis profil
Daglig praksis
« Dato: Torsdag d. 05 Aug, 2010, 21:57:02 »
Så er det vist på tide at jeg viser mig på disse kanter  :)

Hvordan integrerer man sit daglige gøremål og sit meditationstrang?

Der er en ting, som har beskæftiget mig et stykke tid. Jeg fandt ud af at jeg har svært ved at sætte tid af til at meditere hver dag (eller i hvert fald oftere end jeg normalt gør). Egentlig problemet ligger i at jeg ikke kan koncentrere mig når jeg sidder alene- ikke længere end 5-10 minutter.

Selvfølgelig nogle dage er anderlendes men der er ikke mange af dem. Jeg glæder mig til hver onsdag at sidde sammen med Århus Zendo. Måske løsningen er bare finde nogle andre at gøre det sammen med lidt oftere end en gang om ugen. Det er jo en slags sport nogle kan lide at løbe alene andre søger selskab. Jeg synes iøvrigt at der er helt andet energi i rummet når man sidder sammen med andre.

Det ene seshin jeg var til i efteråret 2009 har været en stor oplevelse for mig og jeg genatger det gerne inden længe.
jeg vil gerne høre fra jer der har bygget en nogenlunde daglig praksis om hvordan I sætter tid af til det, hvordan I motiverer jerselv til at gøre det plus hvor ofte og hvor længe i sidder alene?

hilsen
yeshe

Offline Kim

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Daglig praksis
« Svar #1 Dato: Mandag d. 09 Aug, 2010, 17:48:16 »
Hallo ven.

Siden ingen andre svarer på dine spørgsmål, skal jeg hermed forsøge at lede dig på vej. Ikke fordi, jeg selv kender noget til  vejen. Eller kan lede nogen som helst. Ja, ja buddhisme er fuld af paradokser! På den ene side siges det der er noget at opnå (oplysning). Men, hvis et individ endelig opnår dette (efter års søgen?), kan vedkommende påstå , der overhovedet ikke er noget at finde. Og ALDRIG har været.

De af os,der gerne "vil finde noget"... Vi træder forkert fra første skridt! Drevet af en personlig/egoistisk ambition.: Jeg vil være noget! Blive til noget. Jeg vil være den oplyste!

På et tidspunkt bliver vi måske træt af ubekvemme stillinger og mesterens (tilsyneladende) ufølsomhed og kulde (han ignorerer mig, ser ikke, hvor meget jeg lider. Hvorfor kan han ikke bare vise mig målet?)

Den søgendes humør kan skifte som vejret. Måske får vedkommende en art depression og opgiver det hele med forskellige undskyldninger, begrundelser og forklaringer for sig selv... Og udtrykt overfor andre der gider høre. Oftest, er det dog blot enetale i èn selv. JEG TALER MED MIG SELV! HVEM HØRER DET SÅ?

Når det er svært at finde motivation til det ene eller andet. Kan du igen spørge (selv om ingen hører) HVEM ER JEG? HVEM ER JEG, DER KÆMPER EN INDRE KAMP? ER JEG(DA) 2 PERSONER? 1 der ikke gider zazen. Plus 1 der godt vil sidde? Eller er jeg blot sindstemninger, der kommer og går?

Sandheden/virkeligheden ses i hvert eneste øjeblik over alt. Desværre har alt for mange mennesker "et jeg", der kræver, fortolker, og sætter alt i bås. Sandheden er dråben under din næse. Bliver du pinligt berørt, er dit ego vågent. Lad det tørre ud, dråben og egoet.

Kan du bruge dette nonsens til noget? Ellers forkast det! Det er blot mit ego, der driver mig til et svar.

And the rest is silence.
« Senest Redigeret: Tirsdag d. 10 Aug, 2010, 20:46:28 af Kim »

Offline Xian

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Daglig praksis
« Svar #2 Dato: Lørdag d. 14 Aug, 2010, 18:25:04 »
Citér
jeg vil gerne høre fra jer der har bygget en nogenlunde daglig praksis om hvordan I sætter tid af til det, hvordan I motiverer jerselv til at gøre det plus hvor ofte og hvor længe i sidder alene?

Mht til tiden, så synes jeg klart, at det er en god ide at lægge det om morgnen, inden dit daglige program begynder. Jeg er ihvertfald god til at finde på dårlige undskyldninger, hvis jeg lægger det senere på dagen. At sidde om morgnen sikrer, at jeg får det gjort, og at tiden er der til det.
Jeg er begyndt at sidde dagligt. At gøre det til en del en vane og del af mit daglige program gør det nemmere at være vedholden. Én gang om ugen synes ikke rykker noget for mig.

Citér
problemet ligger i at jeg ikke kan koncentrere mig når jeg sidder alene- ikke længere end 5-10 minutter.

Prøv at undersøge, hvorfor du ikke vil, og hvad det er der yder modstand. Det fungerer for mig :)